Zet De pet op tegen kanker en maak het verschil

Ook dit jaar organiseren Ketnet en Kom op tegen Kanker een bewustmakingscampagne en zamelen geld in voor het goede doel

Emma, Imea en Jasper van De KetnetBand – © VRT
Emma, Imea en Jasper van De KetnetBand – © VRT

Vrijdag 25 april 2025 – De pet op tegen kanker is terug! Met een nieuwe pet, een nieuwe song en een nieuwe videoclip. Dat is op vrijdagavond 25 april bekendgemaakt in Hallo kroket! op Ketnet. Voor de zevende keer maken Ketnet en Kom op tegen Kanker kinderen én volwassenen bewust van de ziekte. Tegelijkertijd zamelen ze geld in voor activiteiten voor kinderen en jongeren met kanker, onder andere om hen de kans te geven om op vakantiekamp te gaan. Zo kunnen zij, samen met hun lotgenoten, even hun ziekte vergeten.

Doe mee: koop een pet, pimp ze en maak er een petfie van (een selfie met je pet). Stuur je foto’s en filmpjes naar Ketnet of deel ze op sociale media met #depetop. De petpakketten zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn, JBC en Standaard Boekhandel, ook online. Daarin zitten een kinderpet én 3D-letters en textielstickers om ze te versieren.

Annemie Gulickx, netmanager Ketnet: “Met De pet op tegen kanker willen we het onderwerp kanker bespreekbaar maken bij kinderen. Ze krijgen er jammer genoeg op een of andere manier wel mee te maken in hun omgeving, bij familie, op school. Door met z’n allen een pet te dragen, tonen we op een laagdrempelige manier dat we alle mensen die vechten tegen de ziekte willen steunen.”
David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker: “Met De pet op tegen kanker tonen duizenden kinderen dat niemand er alleen voor staat. Ze zetten samen hun pet op voor leeftijdsgenootjes die vechten tegen kanker en geven hen hoop, vriendschap en even de ruimte om weer gewoon kind te zijn.”

Met De pet op komen dromen uit

Speciaal voor de actie heeft De KetnetBand een nieuw nummer gemaakt: ‘Duizend En Eén Dromen’. Daarbij hoort natuurlijk ook een videoclip. Daarin zie je meteen: met De pet op wordt alles leuker en kunnen dromen uitkomen.

De KetnetBand | Duizend En Eén Dromen

Iedereen doet mee

Naast Emma, Imea en Jasper van De KetnetBand is ook Ketnetter Lori boegbeeld van deze actie. Zij speelt mee in de videoclip, samen met enkele andere kinderen die met Kom op tegen Kanker meegingen op vakantiekamp.

Ook heel wat bekende Vlamingen dragen het initiatief een warm hart toe en pimpen een pet die jij kunt winnen.

De pet op tegen kanker is er dus zeker niet alleen voor kinderen en jongeren. Moedig ook je vrienden, (groot)ouders, buren of juffen en meesters aan!

Petnetdag: een dag vol solidariteit

Op vrijdag 23 mei bereikt de actie haar hoogtepunt: dan wordt Ketnet voor één dag omgedoopt tot Petnet. Draag die dag je gepimpte pet op school. Zo toon je aan kinderen met kanker dat ze er niet alleen voor staan.

Ketnet besteedt de volgende weken geregeld redactionele aandacht aan het thema kanker. Meer informatie over de actie vind je op ketnetvoorouders.be en depetoptegenkanker.be. Voor het basisonderwijs zijn er ook educatieve pakketten beschikbaar. Die kun je hier downloaden.

De pet op tegen kanker is een actie van Ketnet en Kom op tegen Kanker.

Beklijvende fictie

Vanaf woensdag 30 april kun je op Ketnet en VRT MAX ook kijken naar de gloednieuwe fictiereeks Louise lives large. De dertienjarige Louise geneest van kanker. Ze maakt een ‘live large list’ waarop alles staat wat ze tijdens haar ziekte heeft moeten missen. Nu ze beter is, wil ze die dingen allemaal ervaren. Daarvoor krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Samen met de teruggetrokken Jess werkt Louise haar speciale verlanglijstje af, één ding tegelijk. Of ze nu triomfen of tegenslagen ervaart, Louise begint echt groots te leven. De reeks is een coproductie van Ketnet met RTÉ en WildBrain.

Ook de fictieserie Jenny kun je opnieuw bekijken. Die gaat over een dertienjarig meisje dat gepassioneerd is door dans, maar op een dag de diagnose van leukemie krijgt. De aangrijpende reeks toont hoe zij en haar omgeving hiermee omgaan.

Elise Vandevenne

Communicatieverantwoordelijke Ketnet

Sven Haenen

Kom op tegen Kanker

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
Elise.vandevenne@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.ketnet.be