Skip to Content
Ketnet komt op tegen kanker en maakt het thema bespreekbaar bij kinderen

Ketnet komt op tegen kanker en maakt het thema bespreekbaar bij kinderen

Maandag 2 mei 2022- Elk jaar krijgen ongeveer 400 Belgische kinderen onder vijftien jaar te horen dat ze kanker hebben. Ketnet komt op tegen kanker en maakt het thema deze week bespreekbaar in drie ijzersterke programma's die de verschillende aspecten van de ziekte op kindermaat belichten. De internationaal bekroonde reeks Tekens van leven portretteert kinderen met een bijzonder litteken als gevolg van kanker. De fictiereeks Jenny vertelt het pakkende verhaal van de dertienjarige Jenny en haar strijd tegen leukemie. En het jongerenjournaal Karrewiet brengt de hele week korte explainers over kanker en de impact op kinderen en hun omgeving.

"In iedere klas in Vlaanderen en Brussel zit wel een kind dat kanker van dichtbij meemaakt. Daarom wil Ketnet er zijn voor hen met deze unieke combinatie van fictie en non-fictie. Zo krijgt het thema op verschillende manieren aandacht en maken we deze verschrikkelijke ziekte bespreekbaar bij kinderen, gezinnen en in de klas".
​Annemie Gulickx, Netmanager Ketnet
“Eigenlijk wil je kinderen het liefst sparen, maar soms heeft het leven een ander scenario in petto. Bij Kom op tegen Kanker proberen we zieke kinderen zo veel mogelijk ‘kind’ te laten zijn, door onder meer een superleuk vakantiekamp aan zee te organiseren. We bieden scholen ook educatieve pakketten aan om het thema in de klas bespreekbaar te maken, want erover praten is -net zoals bij volwassenen- erg belangrijk. Samen met Ketnet hopen we zo kinderen en hun familie de nodige steun te geven.”
​Marc Michils, algemeen directeur bij Kom op tegen Kanker
Story image

Tekens van leven

Speciaal voor deze actie werd een gloednieuwe aflevering gemaakt van de succesvolle reeks Tekens van leven, met twee pakkende portretten over kinderen met een bijzonder litteken door kanker. De reeks won in 2021 de prestigieuze Emmy Kids Award.

Vinz Postelmans (10 jaar) en Elise De Pauw (11 jaar) hebben allebei een zichtbaar litteken als gevolg van kanker. Vinz heeft botkanker gehad en verloor daardoor een van zijn ribben. Elise kreeg vijf jaar geleden te horen dat ze leukemie had. In de speciale aflevering van Tekens van Leven vertellen Vinz en Elise hun eigen verhaal: hoe ze vernamen dat ze kanker hadden, hoe ze ermee omgaan, wat ze van hun littekens vinden, hoe het is om je haar te verliezen en hoe ze gewoon ‘pech’ hebben gehad in het leven en kanker kregen. Professor Joris Verlooy, kinderoncoloog UZ Antwerpen, zorgt voor duiding bij de verhalen van Vinz en Elise

Tekens van leven: Kom op tegen Kanker op zaterdag 7 mei omstreeks 8.30 uur op Ketnet. En vanaf maandag 2 mei op VRT NU, Ketnet.be en in de Ketnet-app.

Jenny

De fictiereeks Jenny gaat over een dertienjarig meisje dat gepassioneerd is door dans, maar op een dag de diagnose van leukemie krijgt. Deze aangrijpende reeks toont hoe zij en haar omgeving hiermee omgaan. De stem van Jenny werd ingesproken door Stien Edlund en ook Aaron Blommaert verleende zijn stem aan Charles, het vriendje van Jenny.

Aanvullend zorgt Ketnet nog voor extra aanbod rond het thema met op 8 mei een Ketnet Cinema met de film Supa modo. Daarin maken de Ketnetters kennis met Jo. Zij is negen jaar oud en dol op superhelden en actiefilms. Ze zou niets liever doen dan zelf meespelen in zo’n film. Enkel dankzij haar fantasie kan ze vergeten dat ze eigenlijk doodziek is. Via Ketnet.be en in de Ketnet-app kunnen de Ketnetters ook het eerste seizoen van de succesvolle reeks #LikeMe terugvinden. Daarin worden Caro en haar familie geconfronteerd met de gevolgen van kanker.

Jenny vanaf maandag 2 mei omstreeks 18.35 uur op Ketnet, VRT NU, Ketnet.be en in de Ketnet-app. Supa Modo op zondag 8 mei omstreeks 13.30 uur op Ketnet, VRT NU, Ketnet.be en in de Ketnet-app. #LikeMe is te bekijken via Ketnet.be, VRT NU en in de Ketnet-app.

Karrewiet

Karrewiet het jongerenjournaal van Ketnet, legt aan de hand van korte explainers uit wat kanker juist is, welke impact de ziekte op jezelf en je omgeving heeft en hoe je daarmee kan omgaan. Aan de hand van de vier meest gestelde vragen van kinderen over kanker gaat Karrewiet-anker Meryem El Mandoudi op pad om uitleg te vragen aan diverse experten.

  • Wat is kanker? Met onder andere Anne Uyttebroeck, oncoloog UZ Leuven.
  • Wat doet kanker met je, fysiek en mentaal? Met onder andere Britt Ooms, oncopsycholoog UZ Brussel.
  • Kan je genezen van kanker? Met onder andere Joris Verlooy, oncoloog UZ Antwerpen.
  • Kanker krijgen is brute pech. Kan je zelf iets doen om de kans op kanker te verkleinen? Met onder andere Ann Gils, directeur Preventie en Vroegopsporing bij Kom op tegen Kanker.

Karrewiet van maandag tot vrijdag omstreeks 17.50 uur op Ketnet, VRT NU, Ketnet.be en in de Ketnet-app.

Ketnet komt op tegen kanker is een samenwerking tussen Ketnet en Kom op tegen kanker.

Elise Vandevenne Communicatieverantwoordelijke Ketnet

 

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
Elise.vandevenne@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Ketnet
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos