Skip to Content

Ketnet in het najaar van 2014 en het voorjaar van 2015

Ketnet is het grootste en meest actieve sociale netwerk voor kinderen in Vlaanderen

Onder het motto 'Met Ketnet op stap in de wereld' heeft netmanager Wouter Quartier vandaag de plannen van zijn net voorgesteld voor het seizoen 2014-2015. Hij vatte ook samen waar Ketnet voor staat aan de hand van zes 'Ketnet-checks'. Hij benadrukte de 360°-aanpak die de kinderen mee op stap neemt in de digitale, de echte en de tv-wereld. Daardoor is Ketnet vandaag het grootste en meest actieve sociale netwerk voor kinderen in Vlaanderen. En last but least stelde Wouter Quartier samen met Tom Waes diens nieuwe programma De Blacklist voor, waarin Tom samen met ondernemende Ketnetters 'onmogelijke' checks aanpakt.

 

KETNET IS HET GROOTSTE EN MEEST ACTIEVE SOCIALE NETWERK VOOR KINDEREN IN VLAANDEREN

Dat Ketnet een belangrijke rol speelt in het dagelijkse leven van de Vlaamse kinderen blijkt onder meer uit het feit dat Ketnet het grootste en meest actieve sociale netwerk is voor kinderen in Vlaanderen*.

Enkele cijfers:

  • Ketnet.be heeft 42.000 unieke bezoekers per dag
  • 392.000 kinderen hebben een Ketprofiel
  • er wordt 424.800 uur per maand online tv gekeken via ketnet.be
  • 86% van de Ketnet-kijkers kijkt live, 6% uitgesteld en 7.9% online
  • 13.6 % van de kinderen kijkt in de klas naar Karrewiet
  • De Checklist-bevraging naar de wensen en dromen van kinderen leverde 100.000 checks op
  • De Checklist-dag in Bokrijk op 24 augustus was goed voor 9000 bezoekers

* Bron: Onderzoeksrapport Apestaartjaren 5, 20/05/2014, bevraging bij 255 kinderen (9-12 j) en 1477 jongeren (12-18j) door LINC; Mediaraven en UGent

 

DE 6 KETNET-CHECKS

Geïnspireerd door het grote succes van het Checklist-project, stelde Ketnet ook voor zichzelf een Checklist op van dingen die voor kinderen echt belangrijk zijn en waar Ketnet dan ook graag op inzet.

  1. Bij Ketnet is digitaal het nieuwe normaal
    Wouter Quartier : "Voor kinderen en dus ook voor Ketnet is er geen onderscheid meer tussen schermen. ‘Kleinere schermen’, zoals pc’s, tablet en smartphones zijn niet meer weg te denken uit het leven, ook dat van de (aller-)kleinsten. Ketnet speelt daarop in. Denk maar aan de Kaatje-app en de extra digitale afleveringen van D5R. Zo willen wij ons aanbod op een eigentijdse en leuke manier bij de kinderen brengen, ook in de nieuwe digitale werkelijkheid."
     
  2. Ketnet werkt samen
    Wouter Quartier : "Heel veel mensen zijn actief met kinderen bezig, Ketnet wil daar niet naast maar middenin staan, samen met andere partners. Zo wordt Karrewiet, het dagelijkse jeugdjournaal van Ketnet, door vele leerkrachten gezien als een uitstekend instrument om hen te helpen kinderen wegwijs te maken in de dagelijkse realiteit. Maar de samenwerking zit ook in programma's als Later als ik groot ben en Broodje kaas, en acties als de Move tegen Pesten en Kom op appels".
     
  3. Ketnet geeft ouders een plaats
    Wouter Quartier: "Ouders zijn de grootste helden van kinderen, en kinderen de beste vrienden van hun ouders. Aan die relatie willen wij bij Ketnet meewerken. Bijvoorbeeld met evenementen als de Intrede van de Sint en de Checklist-dag, met een boek als Kinderdromen en programma's als De Blacklist, die zowel voor kinderen als voor hun ouders leuk zijn om naar te kijken."
     
  4. Ketnet is relevant voor alle kinderen
    Wouter Quartier: "Ketnet vertrekt vanuit de thema’s en verhalen die er voor kinderen toe doen, inclusief de 'hobbels' in het leven. Daarbij hebben we ook aandacht voor de verscheidenheid van kinderen, onder meer op het gebied van leeftijd, geslacht en afkomst. Voor Ketnet is die diversiteit tegelijk ook een opportuniteit om op zoek te gaan naar wat kinderen verbindt, zonder daarbij aandacht te verliezen voor hun eigenheid. Brede mobiliserende acties zetten dat in de verf. Denk maar aan de Move tegen Pesten. Maar ook programma's als Karrewiet Plus, Caps Club en D5R. hebben aandacht voor diversiteit."
     
  5. Ketnet staat midden in het leven van kinderen
    Wouter Quartier
    : "De Checklist, en vooral de massale respons erop, toont aan dat kinderen van Ketnet meer verwachten dan alleen maar televisieprogramma’s.  Ketnet houdt de vinger aan de pols, we volgen de netwerken van kinderen op, maar gaan er vooral mee aan de slag. Bijvoorbeeld op ketnet.be, maar ook met onze evenementen en programma's als de Checklist, Ketnet King Size, de wrap, Junior Musical en Ghost Rockers."
     
  6. Ketnet zoekt actief kinderen op
    Wouter Quartier: "
    Kinderen willen heel graag bij Ketnet zijn, dus gaat Ketnet zoveel mogelijk naar hen toe. Bij de Intrede van de Sint, op de Boekenbeurs, met Kaatje Theater, Ketnet Carnaval of Ketnet Kerst, met Junior Musical, de Move tegen Pesten en noem maar op. Ketnet komt naar buiten en zoekt de kinderen op." 

 

DE BLACKLIST EN MEER

Sinds september zijn op Ketnet al heel wat nieuwe programma’s van start gegaan, zoals Broodje kaas, Junior Musical, D5R, Later als ik groot ben en De wereld van.

Vanaf maandag 3 november komen daar nog twee nieuwe spannende reeksen bij: de mysterieuze muzikale fictieserie Ghost Rockers, die eerder al werd voorgesteld, en De Blacklist, een spectaculaire 'spin-off' van de Checklist waarin Tom Waes samen met ondernemende Ketnetters 'onmogelijke' checks probeert te realiseren: van een echt peperkoeken huis over een looping met een stuntvliegtuig tot de ontploffing van een gebouw.

Meer informatie over De Blacklist vindt u in het aparte persbericht (via de link onderaan dit persbericht).

Op de Ketnet-poster (eveneens via de links hieronder) vindt u alle informatie over de andere programma's en evenementen van Ketnet dit najaar en in het voorjaar van 2015.

Hogeresolutiefoto's staan op het Persportaal van VRT Communicatie : http://pers.vrt.be

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Ketnet
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos