Dit najaar op Ketnet: nieuwe reeks D5R

Realistische fictie over het wel en wee van vijf tieners - Vanaf maandag 15 september op Ketnet

Vandaag is in Vilvoorde de nieuwe Ketnet-reeks D5R voorgesteld. D5R (zeg: De vijver) is een 20-delige reeks over vijf tieners die elkaar kennen van school, maar ook daarbuiten goed bevriend zijn. Ze beleven veel plezier, maar worden ook geconfronteerd met moeilijke momenten, problemen en tegenslagen. Kortom: het leven zoals het is. Met D5R kiest Ketnet voor een nieuw genre. D5R is een fictiereeks, maar het zou net zo goed human interest kunnen zijn. Vandaar de term ‘realistische fictie’. Ketnet wil met D5R de ‘hobbels’ in het leven van jongeren tonen en bespreekbaar maken, en kinderen zo weerbaarder maken. Daarvoor werd samengewerkt met experten uit eigen huis, van Awel (vroeger: Kinder- en Jongerentelefoon) en van het Kinderrechtencommissariaat. Vanaf maandag 15 september, van maandag tot donderdag om 18.30 uur. Op Ketnet en op Ketnet.be.
 

D5R volgt de belevenissen van vijf goede vrienden uit Vilvoorde: Vincent, Amber, Kyra, Leyla en Wout. Ze zitten op dezelfde school, maar ontmoeten elkaar ook na schooltijd geregeld aan de vijver in het Hanssenspark. Ze zijn allemaal 15 jaar. Meestal loopt alles goed, maar soms vinden ze het leven moeilijk. Ze klagen over hun ‘stomme’ ouders, hebben zo hun eigen problemen, zitten met zichzelf in de knoop, en krijgen hun eerste vriendjes en vriendinnetjes. We zien hoe ze omgaan met elkaar, maar ook met de ‘bemoeienissen’ van volwassenen (ouders, leraren, sportcoach, enz.), broers of zussen. De serie geeft een beklijvende en realistische blik in de wereld van tieners en hun omgeving. Soms grappig, soms hartverscheurend, maar altijd intrigerend. Vijf weken lang staat telkens één van de vrienden centraal. Hij of zij zit ergens mee. Wat dat is en hoe het evolueert zien we vier dagen lang. Elke aflevering eindigt met een cliffhanger en de ontknoping volgt in de laatste aflevering van de week. Thema’s die aan bod komen zijn onder meer scheiding van de ouders, verhuizing, nieuwe vrienden, jaloezie, misbruik van vertrouwen, mediawijsheid, racisme, verliefdheid en seksuele geaardheid, pesten, weglopen van huis, alcoholmisbruik, enz.

 

Ketnet komt uit de kast

Ketnet begeleidt kinderen bij het ouder worden en heeft daarbij oog voor alle facetten van hun leven. Ook de minder aangename kanten. “Dat is niet altijd evident”, zegt netmanager Wouter Quartier. “Ouders en andere opvoeders kennen en waarderen Ketnet als een veilige omgeving voor de kinderen. En dat willen we vooral ook zo houden. Toch is het belangrijk om de kinderen te tonen dat het leven niet altijd een feest is en dat ook moeilijke momenten, verdriet en tegenslag erbij horen. We doen dat nu al in programma’s als Karrewiet en Karrewiet Plus, en met acties als de Move tegen pesten. We willen kinderen beschermen, maar niet afschermen en in een cocon laten opgroeien. Daarom gaan we nog meer dan vroeger aandacht besteden aan de ‘hobbels’ van het leven. Maar we doen dat op een gepaste en gedoseerde manier. Realistische fictie is volgens ons het ideale genre om het echte leven te tonen en dingen bespreekbaar te maken. Het blijft fictie, dus er is nog altijd een ‘veilige afstand’, maar de verhalen staan heel dicht bij de realiteit en zijn dus zeer herkenbaar en geloofwaardig.”

D5R gaat over 15-jarigen, leerlingen van het tweede en derde middelbaar. Maar het doelpubliek van de reeks zijn de 9-12-jarigen. “Dat zijn kinderen die over enkele jaren zelf de leeftijdscategorie van de personages zullen bereiken”, aldus Wouter Quartier. “Door hen te confronteren met de levensproblemen en -hindernissen van wat oudere kinderen, zullen ze daar ook beter op voorbereid zijn als ze er later zelf mee te maken krijgen. D5R is gedurfde televisie, maar tegelijk ook gewoon een leuke, innemende en entertainende serie.”

 

De krachtlijnen

D5R is inhoudelijk gebouwd op vijf pijlers: de verhalen zijn herkenbaar, uit het leven gegrepen, pedagogisch verantwoord, hedendaags en ontspannend.

Herkenbaar
De verhalen komen uit de leefwereld van de kinderen. Ze kunnen zich erin herkennen en identificeren zich ermee. Ze kunnen iets bijleren over het omgaan met problemen en mensen.

Uit het leven gegrepen
D5R toont de alledaagse beslommeringen en probleempjes van kinderen tot 15 (3de middelbaar). Waar zijn ze mee bezig, wat baart hen zorgen, wat bezorgt hen veel verdriet, wat maakt hen blij?

Pedagogisch verantwoord
De personages maken dingen mee en gaan er op een verantwoorde manier mee om; niet oppervlakkig noch vrijblijvend. De reeks geeft de kijker inzichten en handvaten; gedurfd, maar niet te expliciet, zonder een streng vingertje en zeker niet te betuttelend.

Hedendaags
In de verhalen komen onderwerpen aan bod die leven in de huidige maatschappij, waarover debat bestaat, problemen van deze tijd. D5R gaat zware onderwerpen niet uit de weg maar zorgt ervoor dat het verteerbaar blijft.

Ontspannend
D5R is op de eerste plaats meeslepende en ontspannende televisie en wil zo een trouwe kijkersband opbouwen met de kinderen. De problematiek zit impliciet verweven in een onderhoudend vriendenverhaal.

 

Stevige fundamenten

Ketnet is bij de ontwikkeling van D5R niet over één nacht ijs gegaan. Voor de keuze van de onderwerpen en de ontwikkeling van de scenario’s werd een beroep gedaan op specialisten en mensen die de wereld van de jongeren goed kennen: Telidja Klaï (ontwikkelingspsychologe en Ketnet-medewerker), Karolien Debecker (presentatrice Generation M bij MNM en voormalige Ketnet-wrapper), Bruno Vanobbergen en Hilde Cnudde van het Kinderrechtensecretariaat en Sibille Declercq van Awel (de vroegere Kinder- en Jongerentelefoon). Er werd ook onderzoek gedaan naar de receptie van de reeks bij het doelpubliek.

Over de relevantie van de thema’s in D5R zegt Sibille Declercq van Awel: “In 2013 voerde Awel 28.079 gesprekken met kinderen en jongeren. De ‘relatie tot de ouders’ is daarbij hét toponderwerp. Bijvoorbeeld: “Ik ben homo maar weet niet hoe ik dat aan mijn ouders kan vertellen”; “Mijn ouders maken voortdurend ruzie”; “Ik wil een andere studierichting volgen maar mijn ouders willen niet naar me luisteren”. ‘Verliefdheid’ is de tweede belangrijkste reden waarom kinderen en jongeren contact opnemen met Awel, op de voet gevolgd door ‘vriendschap’. En dat zijn stuk voor stuk onderwerpen die ook in D5R aan bod komen.”

“Daarnaast geven kinderen en jongeren aan dat ze vaak een luisterend oor vinden bij hun leeftijdsgenoten”, aldus Sibille Declercq. “Ook daar speelt D5R nadrukkelijk op in: de vrienden zijn er altijd voor elkaar.”

“Vorig jaar werd de website awel.be bijna een miljoen keer bezocht. Ook de grote activiteit van het interactieve forum van Awel bewijst het belang van de online-media voor jongeren die met vragen zitten. Het is dan ook een grote meerwaarde voor de doelgroep dat D5R ook inzet op die online-mogelijkheden en daarvoor een dynamische website ontwikkelt”.

“Door kinderen op een realistische maar toch ontspannen manier te laten kennismaken met problemen waarmee jongeren zoals zij geconfronteerd worden, maakt D5R die onderwerpen bespreekbaar en de kinderen weerbaarder. En dat is precies wat ook Awel beoogt”

 

Realistische fictie

D5R wordt voor Ketnet gemaakt door Eyeworks. David Madder en Camiel Scheer, executive producers: “Toen Ketnet ons vroeg om een realistische fictiereeks te ontwikkelen hebben we geen moment getwijfeld. Met deze nieuwe vorm kunnen we als programmamakers namelijk onderwerpen en maatschappelijke thema’s realistisch weergeven die je normaal niet in reportagestijl zou kunnen brengen. Door met jonge acteurs te werken, kun je dat soort verhalen wel tonen.”

“De dingen die onze vijf hoofdrolspelers beleven, zijn uit het leven gegrepen. Kinderen kunnen zich daarin herkennen en denken ‘Ik ben niet alleen, er zijn nog kinderen die dat meemaken’. We gaan niet beweren dat we hiermee de wereld veranderen maar het kan kinderen helpen om met die herkenbare problemen om te gaan. Voor kinderen die zich er niet in herkennen is het dan weer een mogelijke spiegel naar de toekomst en daarnaast natuurlijk ook gewoon een boeiend en leuk programma.”

 

De personages

Leyla, Wout, Kyra en Vincent wonen alle vier in Vilvoorde en zijn al van in de kleuterschool bevriend. Ze spreken regelmatig na school af in het Hanssenspark, naast het station in Vilvoorde. Ze hebben een vaste stek aan de stenen bankjes naast de vijver. Dit schooljaar maken ze kennis met Amber, die hun clubje snel zal vervoegen.

Amber
is opgegroeid in het West-Vlaamse Rekkem en woonde haar hele leven met haar papa en mama in een mooi, gerenoveerd huis naast de boerderij van haar grootouders. Haar hond Nestor is al jaren haar trouwste vriend. Maar de scheiding van haar ouders veroorzaakt een hele ommekeer in het leven van Amber. Zeker als ze haar onbezorgde leventje op het gemoedelijke platteland moet inruilen voor een appartement in de middelgrote stad Vilvoorde, waar haar mama een job gevonden heeft. Haar papa en de hond Nestor ziet ze nog één keer in de twee weken in het weekend. Amber worstelt met de scheiding en heeft moeite om zich aan te passen aan haar nieuwe omgeving. Ze mist haar vrienden uit Rekkem en bovenal haar hond Nestor. Op de eerste schooldag op haar nieuwe school in Vilvoorde maakt Amber kennis met Leyla. Leyla neemt haar op sleeptouw en introduceert Amber in haar vaste vriendengroep.

Leyla
is de dochter van Turkse ouders. Haar vader is als kind naar België verhuisd, haar moeder is hier geboren. Het zijn allebei lieve mensen die hier hun leven hebben opgebouwd. Vader werkt in een industriële bakkerij, mama is huisvrouw. Leyla's ouders zijn gelovig, maar volgen niet fanatiek elke islamregel. Leyla moet bijvoorbeeld geen hoofddoek dragen als ze dat niet zelf wil. Wel gaat vader, samen met Leyla's broer Mahmut, nog elke vrijdag naar de moskee. Leyla gaat eigenlijk nog maar zelden naar de Koranschool, wat ze in haar kindertijd wel wekelijks deed. Leyla voelt zich heel erg thuis in de vriendengroep en wil vooral een tiener zijn zoals alle andere, maar dan wel met een eigen mening. In haar drang naar vrijheid en ontplooiing ligt ze vaak in de clinch met haar 18-jarige broer Mahmut die, in zijn zoektocht naar identiteit, vaak teruggrijpt naar traditionele denkbeelden.

Kyra
is enig kind en heeft rijke ouders die weinig tijd voor haar hebben. Haar ouders runnen samen een groeiend internationaal bedrijf voor diepvriesproducten. Ze zitten vaak in het buitenland voor handelscontacten. Haar ouders proberen het gebrek aan aandacht materieel te compenseren. Kyra krijgt dus veel zonder er veel voor te moeten doen. Kyra houdt van dansen en volgt al jaren cursus streetdance. Ze koestert grote dromen en ambities, maar is ook een zelfbewust en eigengereid meisje dat absoluut wil vermijden om als verwend nest te worden aanzien. Kyra zoekt eigenlijk diepere waarden en is heel gevoelig voor onrechtvaardigheid en racisme. Voor een stuk verklaart dit haar vriendschap met de Turkse Leyla, met wie ze al van in de kleuterklas een sterke band heeft. De aandacht die ze mist thuis, krijgt ze van haar.

Wout
woont samen met zijn papa en zijn broer in een sociaal woonblok aan de rand van Vilvoorde. Vijf jaar geleden is Wouts moeder overleden aan borstkanker. In die intense periode vond Wout heel veel steun in de vriendengroep, wat hun band ijzersterk maakte. Met zijn vader gaat het psychisch niet al te best. Hij is na de dood van Wouts mama geleidelijk aan de drank geraakt. Door een reorganisatie op de technische dienst van een telecombedrijf is hij sinds kort werkloos geworden. Wout voelt zich onmachtig tegenover zijn papa's alcoholprobleem, maar voelt zich in zijn sas bij zijn vrienden. In de vriendengroep is hij een echte positivo. Voor Wout is de vriendengroep in feite een soort van surrogaat moeder. Wout heeft nog een oudere broer en door het weinige geld dat het gezin te besteden heeft, krijgt hij altijd de afdankertjes van zijn broer. De enige die wel eens wat nieuws voor hem koopt, is zijn beste vriend Vincent.

Vincent
is eerder schuchter, maar wel de meest creatieve van de groep. Hij schildert, schrijft gedichten, maakt T-shirts, filmt en tekent graffiti. Hij komt uit een wat alternatief, creatief nest. Papa is regisseur, mama geeft les aan de kunstacademie. Het zijn echter niet zijn biologische ouders. Vincent is geboren in Congo. Zijn vader overleed en zijn moeder kon niet alleen voor hem zorgen. Zo kwam Vincent in een kinderdorp terecht. Toen hij 2,5 jaar oud was, werd hij geadopteerd omdat zijn Vlaamse ouders geen kinderen konden krijgen. Vincent oogt nonchalant en is altijd relaxed en speels. Hij heeft een goed gevoel voor (droge) humor. Vincent is geen tafelspringer maar wel altijd te vinden voor een goed gesprek. Hij is een goede student, maar leeft wel voor een stuk in zijn eigen wereld. Hij wil alles in zich opnemen. Als iets voor hem te voorspelbaar of te cliché is, zal hij het mijden.

D5R volgt de gebeurtenissen van de vijf vrienden gedurende vijf weken. Elke week staat het verhaal van één van hen centraal. De vier afleveringen lopen via spanningsbogen en cliffhangers van de ene dag naar de andere. De ontknoping volgt in de laatste aflevering. We zien achtereenvolgens het verhaal van Amber, Kyra, Wout, Leyla en Vincent.

 

D5R online – het verhaal gaat verder

D5R is meer dan een televisieprogramma. Op Ketnet.be kunnen de kinderen nog veel meer te weten komen over Leyla, Wout, Kyra, Amber en Vincent doordat ze toegang krijgen tot hun virtuele smartphones.

Zoals voor alle jongeren zijn de sociale media namelijk ook voor de vrienden van D5R superbelangrijk. Met hun smartphone delen ze veel informatie over hun leven en hun doen en laten: via SMS'jes, mails, foto's, filmpjes, notities enz. En die kunnen de Ketnetters dus bekijken dankzij de apps op Ketnet.be.

Met de muziek-apps laten de kinderen meeluisteren met de favoriete nummers van de vijf en wie zin heeft kan het in enkele typische smartphone-games opnemen tegen de personages. Via de 'Kaarten'-app kun je ook de omgeving van de D5R ontdekken.

De realistisch gestileerde apps krijgen tijdens de reeks ook dagelijks nieuwe updates zodat het zeker de moeite loont om regelmatig een kijkje te gaan nemen en de nieuwtjes op de smartphones te ontdekken. Wie dat doet komt heel wat extra’s te weten over het leven van de vijf vrienden. Tijdens die ontdekkingsreis krijgen de kinderen ook nuttige tips over wat te doen als ze zelf ook met soortgelijke uitdagingen of problemen worden geconfronteerd.

De smartphones van de vijf vrienden kunnen zowel met een browser als op een mobiel toestel worden gecheckt.

Ook de televisieafleveringen zelf zijn integraal te bekijken op Ketnet.be.

 

Persdossier D5R

PDF - 667 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
Elise.vandevenne@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.ketnet.be