Skip to Content
De Pet op tegen Kanker – Ketnet wordt Petnet op 19 oktober

De Pet op tegen Kanker – Ketnet wordt Petnet op 19 oktober

Actie voor vakantiekamp kankerpatiëntjes beleeft apotheose

Morgen bereikt de actie De Pet op tegen Kanker haar hoogtepunt. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk kinderen woensdag met hun gepimpte Kom op tegen Kanker-pet naar school gaan. Meer dan 1000 kinderen hebben de voorbije weken alvast een selfie naar Ketnet gestuurd met hun versierde pet.

De Ketnetters met de leukste selfie mogen op bezoek bij Ketnet, dat voor één dag verandert in Petnet: een heus p(r)etpark waar de kinderen allerlei spelletjes kunnen spelen om een versierde en gesigneerde pet van een BV te winnen. Want ook meer dan 70 ‘Bekende Koppen’ hebben eigenhandig hun Kom op tegen Kanker-pet gepimpt:  van Otto-Jan Ham tot Nafi Thiam, en van de meisje van K3 tot de mannen van Clouseau. Zo steunen ook zij de actie.

De Pet op tegen Kanker is een bewustmakingsactie, maar tegelijk ook een campagne om geld in te zamelen om kinderen met kanker de kans te geven op vakantiekamp te gaan en zo even hun ziekte te vergeten.

Ketnet wordt Petnet

Op zaterdag 24 september lanceerden Ketnet en Kom op tegen kanker de tweede editie van De Pet op tegen Kanker. Kinderen konden een Kom op tegen Kanker-pet kopen, die versieren en ‘hun pet opzetten tegen kanker’. De actie werd ondersteund met het coole campagnelied De pet op van de KetnetBand, en een clip met het jonge kankerpatiëntje Tuur in een hoofdrol. 

De Vlaamse kinderen deden opnieuw volop mee. De petten gingen massaal de deur uit. Meer dan 1000 Ketnetters stuurden hun foto met versierde pet op en maken zo kans op een van de ruim 70 BV-petten die door Bekende Koppen eigenhandig werden gepimpt en gesigneerd: Frank Deboosere, Pieter Timmers, Wiliam Boeva, Ian Thomas, Goedele Wachters, Jolien D’Hoore, Tia Hellebaut, Maarten Van Gramberen, Kristel Verbeke, Bart Peeters, Bart De Pauw, Adriaan Van den Hoof, de mannen van De Ideale Wereld en die van Clouseau, de meisjes van K3 en die van Prinsessia, Freek Braeckman, Gert Verhulst, Bartel Van Riet en nog vele anderen.

De Ketnetters met de meest creatieve selfie zijn morgen te gast bij Ketnet, dat voor één dag wordt omgetoverd tot Petnet, een p(r)etpark met allerlei leuke spelletjes. Voor iedereen is er een BV-pet, maar welke dat wordt, dat komen de kinderen te weten tijdens het spelen.

De Pet maakt kanker bespreekbaar

De Pet op tegen Kanker is een bewustmakingsactie. De petten zijn een goede gelegenheid om over kanker te praten in de klas en het onderwerp bespreekbaar te maken onder kinderen. Daarvoor is er ook een boek en een lessenpakket van Kom op tegen Kanker.  

Marc Michils, directeur Kom op tegen Kanker: ‘In Vlaanderen krijgen jaarlijks bijna 40.000 mensen te horen dat ze kanker hebben. Dat zijn er bijna 180 per dag. Of meer dan vier per uur. In elke klas zit dus wel een kind dat kanker van dichtbij meemaakt. Dat kind zit vaak met vragen. Via deze campagne willen we op een speelse manier uitleg geven. We willen kanker voor kinderen bespreekbaar maken, thuis en in de klas. Bovendien kunnen ze door hun pet op te zetten hun solidariteit tonen met mensen en in het bijzonder kinderen met kanker.’

De Pet bezorgt kinderen met kanker een fijne vakantie

Kom op tegen Kanker besteedt de opbrengst van De Pet op tegen Kanker aan zijn jaarlijkse vakantiekamp voor kinderen met kanker. Zij zijn gevoelig voor infecties, moeten dagelijks medische zorgen krijgen of hebben aangepaste voeding nodig. Op kamp gaan is voor kinderen met kanker dus niet evident. Dankzij Kom op tegen Kanker kunnen ze er toch een weekje tussenuit om te ravotten en hun ziekte even te vergeten.

Frank Deboosere, campagneleider bij Kom op tegen Kanker: ‘Jaarlijks ga ik op bezoek op het vakantiekamp voor kinderen met kanker. Ik beschouw dat als mijn persoonlijk hoogtepunt. Het is fantastisch om te zien hoe die kinderen tijdens die ene week weer even gewoon kind kunnen zijn. De Pet op tegen Kanker zorgt er mee voor dat Kom op tegen Kanker zijn vakantiekamp kan blijven organiseren en dat kinderen met kanker dus ook volgende zomer kunnen genieten van een authentiek kampgevoel.’

Contacteer ons
Tine Plasmans Perscoördinator Ketnet
Karen Vandenplas Persmanager Kom op tegen Kanker
Tine Plasmans Perscoördinator Ketnet
Karen Vandenplas Persmanager Kom op tegen Kanker
Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Ketnet
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos