Skip to Content
Video Ketnet | 324.314 kinderen deden vandaag de Move tegen pesten

Video Ketnet | 324.314 kinderen deden vandaag de Move tegen pesten

2086 Vlaamse scholen 'brulden' mee tegen pesten

Maar liefst 324.314 kinderen uit 2086 scholen in heel Vlaanderen hebben deze middag tijdens de live uitgezonden apotheose van de Move tegen pesten getoond dat zij pesten echt niet ok vinden.

Dat deden ze door allemaal samen op hetzelfde moment het themalied Iedereen Brullie! te zingen en te dansen. (zie onderstaande video).

324.314: dat zijn er nog bijna 20.000 meer dan bij de vorige editie, in 2014. Een gigantisch aantal als je weet dat er in Vlaanderen ongeveer 400.000 lagere-schoolkinderen zijn. Liefst 81% van hen werden dus 'Brullie' en brulden 'nee' tegen pesten.

Onder het motto Ik, jij, jullie…iedereen brullie! riep de Move tegen pesten de omstaanders inderdaad op om hun stem te laten horen tegen pesten en in te grijpen wanneer ze zien dat een kind gepest wordt.

De kinderen kregen ook steun en dank van heel wat BV’s (zie onderstaande video) en van Minister Sven Gatz van Jeugd en Media, en leden van de Commissies Jeugd, Onderwijs en Welzijn van het Vlaams Parlement.(zie bijgevoegde foto).

Iedereen Brullie!

324.314 kinderen maakten vandaag duidelijk dat pesten echt niet kan door precies om 13.30 u. allemaal samen het Move tegen Pesten-lied Iedereen Brullie! te zingen en te dansen. Ze deden dat samen met de boegbeelden van de actie: Ketnet-wrapper Sien Wynants en comedian William Boeva. Zij gaven tijdens een live-uitzending op Ketnet vanuit het Scheppersinstituut in Mechelen het goede voorbeeld, samen met 400 kinderen die uit alle Vlaamse provincies naar Mechelen waren afgezakt.

De Move tegen pesten was het hoogtepunt in de Vlaamse Week tegen Pesten en mobiliseerde de voorbije weken massaal veel jongeren tegen pesten, onder meer door de Move in te oefenen, op school te praten over het onderwerp en acties te ondernemen.

Maarten Janssen, netmanager van Ketnet: “Met de Move tegen pesten heeft Ketnet een goede manier gevonden om een complex thema als pesten op een dynamische, laagdrempelige manier op de agenda te zetten. Het liedje en het dansje zorgen ervoor dat kinderen zélf vragende partij zijn om aan de slag te gaan rond pesten, wat we volop aanmoedigden door de inhoudelijke initiatieven die Ketnet neemt naar aanleiding van de Move, onder meer reportages, getuigenissen en tips van experten in de Ketnet-studio en in ons duidingsmagazine Karrewiet Plus. Die totaalaanpak begint vruchten af te werpen en daarom willen we alle ‘brullies’ expliciet bedanken en hen aanmoedigen om zo voort te doen.”

Gie Deboutte van het Netwerk Kies Kleur tegen Pesten: “Pesterijen horen bij opgroeien en samenleven. Dat betekent niet dat we ons er moeten bij neerleggen. Pesten en cyberpesten maken krassen in de ziel van kinderen en jongeren. Het goede nieuws is dat we er iets aan kunnen doen. Als we er samen onze schouders onder zetten en niet langer toestaan dat pesters hun gang kunnen gaan, zorgen we niet alleen voor het slachtoffer maar ook voor elkaar. In een fijne, warme groep hoort iedereen erbij en gaat alle energie naar het groei- en leerproces. Daar wordt iedereen beter van. Het succes van de Move tegen pesten is daar een prachtig voorbeeld van. Proficiat aan iedereen die heeft meegedaan”.  

Ook op Ketnet.be en YouTube bewoog er heel wat rond de Move. Daar werden de clip van Iedereen Brullie! en het dansinstructiefilmpje samen in totaal 1 miljoen keer bekeken. Dat de kinderen massaal hebben meegedaan met de Move tegen pesten blijkt ook uit de interactieve landkaart op ketnet.be, waarop alle deelnemende scholen in heel Vlaanderen zijn aangeduid (zie bijgevoegde foto).

Wie de live uitzending van deze middag gemist heeft of ze nog eens opnieuw wil bekijken, kan daarvoor terecht op ketnet.be of vanavond om 17.55 u. op Ketnet.

De Move tegen pesten is een initiatief van Ketnet en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

#movetegenpesten

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Ketnet
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos