Skip to Content
20 jaar Ketnet in 10 blikvangers

20 jaar Ketnet in 10 blikvangers

De VRT heeft een lange en sterke traditie op het gebied van kinder- en jeugdprogramma’s. Maar met de komst van Ketnet in 1997 werden de bakens meer dan ooit verzet. Op 1 december viert Ketnet zijn 20ste verjaardag.  Het kindernet van de VRT heeft de afgelopen twee decennia heel wat betekend voor kinderen, jongeren én opvoeders. 20 jaar Ketnet in 10 blikvangers.  

1. De geboorte van Ketnet

Op 1 december 1997 krijgen kinderen en jongeren een eigen aanbod op de toenmalige BRTN. Dagelijks van vier tot acht op TV2. Vóór half zeven richt de zender zich op de allerkleinsten met o.a. de klassieker Tik Tak. Om half zeven is er een jeugdjournaal, Studio.Ket, gepresenteerd door Peter Van de Veire en Anabelle Van Nieuwenhuyse. Na Studio.Ket is er een aanbod voor tieners met een hitparade, series en een quiz. Het nieuwe kanaal is volledig sponsorvrij en biedt een veilig aanbod voor kinderen en jongeren.

 

2. Ketnet als springplank voor de media

Steven Van Herreweghe presenteert als ‘wrapper’ de eerste Ketnet-uitzending. Hij vomt samen met Ianka Fleerackers, Gitte Van Hoyweghen en Sven Ornelis het eerste wrappers-kwartet. Na hen volgen nog tal van nieuwe gezichten, van wie er een heel aantal op dit moment nog actief zijn in de media. Ketnet bleek de afgelopen 20 jaar dan ook de perfecte springplank naar een verdere carrière in de media. Enkele andere voorbeelden: Peter Van de VeireStaf CoppensJelle CleymansErika Van TielenBritt Van MarsenilleNiels Destadsbader,…

 

3. Ketnet als eerste stap in de muziekwereld

Maar ook voor heel wat muzikanten betekent Ketnet een opstap naar de grote muziekwereld. Voor verschillende projecten gaat Ketnet op zoek naar muzikaal talent: Junior EurosongKetnetpopKetnet Musical,… Allemaal programma’s die kinderen de kans geven om hun muzikale talenten te tonen en verder te ontwikkelen. Zo zetten o.a. Max Colombie (Oscar and the Wolf), Oliver Symons en Mathieu Terryn (Bazart) en Laura Tesoro hun eerste muzikale stappen op Ketnet.

 

4. Ketnet maakt kinderen mediawijs

Ketnet wil kinderen ‘mediawijs’ maken en speelt daarbij als 20 jaar een voortrekkersrol. Tal van initiatieven helpen kinderen bij de eerste stappen in hun mediagebruik. In 2012 introduceert de vernieuwde Ketnet- website zelfs eigen sociale mediatoepassingen in de veilige Ketnet-omgeving. Daarnaast leren kinderen op die website onder de noemer Vet op het net aan de hand van tips en video’s hoe ze zich veilig online begeven. In het najaar van 2016 focust Ketnet op gaming met een nieuw programma voor kinderen, maar ook met een aanbod voor ouders rond ‘mediawijs gamen’. Mediawijsheid krijgt ook in verschillende andere programma’s een plaats: onder meer in de realistische fictiereeksen D5R en 4eVeR. Samen met Mediawijs en Mediaraven lanceert Ketnet in het najaar van 2017 De Schaal van M; een spel rond mediawijsheid gebaseerd op 4eVeR. Het spel wordt gebruikt in scholen en door kinderen thuis.

 

5. Ketnet is innovatief

Ketnet is een 360° merk dat een innovatief en veilig aanbod voor kinderen wil verzekeren op alle platformen waar ze zich begeven. In 2004 lanceert het net Ketnetkick; een interactief 3D-computerspel. Met Ketnetkick wil Ketnet kinderen vanaf 6 jaar spelenderwijs vertrouwd maken met de interactiviteit tussen pc/internet en televisie. Ketnet investeert ook in apps op kindermaat. Na de Ketnet-app en de Ketnet Jr.-app wordt in de zomer van 2017 de Karrewiet-app gelanceerd.

 

6. Ketnet krijgt een eigen TV-kanaal

Tot het voorjaar van 2012 moet Ketnet een kanaal delen met Canvas, waardoor het merk geen continu aanbod voor kinderen kan garanderen: uitzendingen worden geregeld onderbroken door ‘breaking news’ of door sportuitzendingen. Vanaf 1 mei 2012 behoort dat tot het verleden en verhuist Ketnet naar kanaal 12. De verhuis wordt gevierd met een grootse ‘verhuisshow’ met alle Ketnet-gezichten.

 

7. Ketnet maakt moeilijke thema’s bespreekbaar

Ketnet wil kinderen weerbaar maken. Het wil kinderen beschermen, maar zeker niet afschermen. Moeilijke thema’s worden op verschillende manieren bespreekbaar gemaakt. In 1999 krijgen kinderen een stem in het ‘debatprogramma’ Mijn Gedacht.  In Generatie K (2016, 2017) laat Kristel Verbeke kinderen aan het woord over kinderrechten en toont hen in kwetsbare situaties. De dokter Bea show, dat in het najaar van 2017 voor het eerst te zien is,  focust op relationele en seksuele vorming met in de hoofdrol de actrice Eva Van der Gucht.

 

8. Ketnet geeft informatie en duiding op kindermaat

Van bij het prille begin is informatie en duiding op kindermaat een vaste waarde op Ketnet. Eerst is er het jongerenjournaal Studio.Ket (tot 1999), vervolgens het praatprogramma Mijn gedacht en vanaf 2002 Karrewiet, het dagelijkse journaal voor kinderen. Ook voor ouders en andere opvoeders biedt Karrewiet een grote meerwaarde. Zo worden bij de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016 de Karrewiet-afleveringen heel druk bekeken en erg geapprecieerd. Met Karrewiet Plus heeft Ketnet van 2012 tot 2017 een eigen duidingsprogramma voor kinderen.

 

9. Ketnet geeft kinderen een stem

De mobiliserende acties Kom op appelsDe Pet op tegen kanker en de Move tegen pesten geven kinderen een stem en maken op een laagdrempelige manier een moeilijk thema bespreekbaar. In 2016 dansen maar liefst 324.314 kinderen samen de Move tegen pesten.

 

10. Ketnet en het onderwijs

Ketnet blijkt ook een trouwe partner van het onderwijs. De Karrewiet-uitzendingen zijn in veel Vlaamse lagere scholen een vaste waarde. Maar ook andere programma’s vinden hun weg naar het onderwijs. In 2003 neemt Staf Coppens in Stafari kinderen mee in de wondere wereld van de natuur en leert hen op die manier vanalles over de verschillende diersoorten. Ook wetenschap krijgt een plaats in het schema met o.a. Groot licht (1998 – 2002, Johan Terryn en Yvon Jaspers), Bedweters (2006, Britt Van Marsenille) de televisiequiz Gebuisd (2008, Jelle Cleymans), het spelprogramma Chinees voor mij (2008, Otto-Jan Ham) en Superbrein (2016, Lieven Scheire).

Rond een aantal programma’s worden lessenpakketten ontwikkeld die in het onderwijs gebruikt kunnen worden. Generatie K krijgt een pakket over kinderrechten en De dokter Bea show over puberteit en seksualiteit.

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Ketnet
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos