Skip to Content
William Boeva en Sien Wynants lanceren de Move tegen Pesten 2016

William Boeva en Sien Wynants lanceren de Move tegen Pesten 2016

Vlaamse Week tegen Pesten – 30 januari tot 5 februari

Na het overweldigend succes van de Move tegen pesten de afgelopen jaren, lanceren Ketnet en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten in 2016 een gloednieuwe campagne. Boegbeelden William Boeva en Sien Wynants hebben ze vandaag voorgesteld in Kingsize Live op Ketnet. Met het nieuwe campagnelied Iedereen brullie! en de bijhorende clip en dans willen ze alle Vlaamse kinderen oproepen om in actie te komen als ze pesterijen zien of horen. Want onder het motto Ik, jij, jullie…iedereen brullie! focust de Move tegen pesten dit jaar op wat omstaanders kunnen doen als ze merken dat iemand wordt gepest.

De Move tegen pesten bereikt zijn hoogtepunt op donderdag 4 februari. Dan willen Ketnet, Sien en William tegelijkertijd met zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten in heel Vlaanderen de Move doen. Dat moment is ook te volgen via een live-uitzending op Ketnet. Ondertussen besteden ook de wrap en Karrewiet de volgende weken extra veel aandacht aan het thema, en dan vooral tijdens de Week tegen pesten, die van zaterdag 30 januari tot vrijdag 5 februari wordt georganiseerd door het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

#movetegenpesten

 

Pesten blijft een probleem

Meer dan 30 000 jongeren worden jaarlijks in Vlaamse scholen zwaar gepest. Pesten op school blijft een hardnekkig probleem. We spreken over pesten als één of meerdere kinderen een ander kind meer dan eens en gedurende een langere periode, geestelijk of lichamelijk geweld aandoet, met de bedoeling de andere te kwetsen. Het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten voert het hele jaar door actie, maar nog meer dan anders tijdens de Vlaamse Week tegen pesten. Ketnet doet daar volop aan mee.

“Ik, jij, jullie…iedereen brullie!”

Bij de vorige editie van de Move tegen pesten in 2014 deden liefst 306.000 kinderen mee met de Move. Een enorm aantal als je weet dat er in Vlaanderen ongeveer 400.000 lagere-schoolkinderen zijn.

Dit jaar richt de actie zich vooral op de omstaanders, zij die zien, horen of merken dat iemand gepest wordt, maar er zelf niet rechtstreeks bij betrokken zijn. De Move tegen pesten wil die kinderen oproepen om hun stem te laten horen tegen pesten en in te grijpen wanneer ze zien dat iemand  gepest wordt. Die steun, zelfs van één persoon, betekent enorm veel voor een kind dat gepest wordt. De Move wil kinderen dus aanmoedigen om een brullie te worden. Een brullie is iemand die in actie komt tegen pesten en ingrijpt, het pesten een halt toe roept, de situatie niet haar beloop laat, maar een duidelijk standpunt inneemt en een signaal geeft: stop met pesten. Een brullie is dus een ‘buddie’ tegen een bullebak of een pestkop.

Tijdens de Vlaamse week tegen pesten besteedt Ketnet uiteraard nog meer aandacht aan pesten. De wrappers praten elke dag over pesten met Sien en William en met “pest-experten” Gie Deboutte van Het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten of Kristl Habils van School zonder Pesten.

 

Netmanager Maarten Janssen:

Ketnet wil elk kind verbinden met de verschillende werelden rondom hem of haar; we willen de dialoog tussen kinderen en hun omgeving stimuleren. Pesten is iets waar elk kind ooit wel mee te maken krijgt, maar waar hij of zij niet 100% vat op heeft. Samen met het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen pesten zetten we pesten gedurende één week extra op de kaart. We willen kinderen tijdens onze uitzendingen tools aanbieden om zelf om te gaan met pesten, maar minstens even belangrijk is het signaal dat ze samen kunnen geven aan volwassen en beleidsmakers door samen de Move tegen pesten te doen. We zijn er ons van bewust dat we met de Move het pesten niet uit de wereld zullen helpen, maar vinden het wel onze taak om kinderen een stem te geven en het probleem aan te kaarten. Want samen zijn we brullie!

 

Gie Deboutte van het Netwerk Kies Kleur tegen Pesten:

Pesten slaat wonden. Diepe wonden!  Een kwart van de Vlaamse jongeren draagt pestervaringen mee. Eén op twintig wordt minstens één keer per week gepest. Traumaonderzoek toont aan dat pestervaringen lang en zwaar kunnen doorwegen. Wat ons betreft heeft elk kind en elke jongere recht op een fijne en kansrijke jeugd. Daar kunnen we samen voor zorgen. Als we met z’n allen de handen in elkaar slaan en er effectief voor zorgen dat iedereen erbij hoort, krijgen we het pesten klein. Doe dus mee met de Move en wordt brullie. Zo brullen we samen pesten de wereld uit!

 

De boegbeelden

Stand-upcomedian William Boeva en Ketnet-wrapper Sien Wynants weten maar al te goed waarom ze hun schouders zetten onder de Move tegen pesten.

Sien:

Ik ben blij en vereerd dat ik dit jaar mag moven en brullen tegen pesten! Ikzelf ben gelukkig nooit gepest geweest maar heb uiteraard wel zien pesten. En dan wist ik niet altijd hoe te reageren, ook al wist ik dat het fout was. Ik was soms wel wat geïntimideerd door ‘stoere kinderen’ en kon op die momenten niet echt mezelf zijn. Daarom wil ik met de Move ervoor zorgen dat iedereen zichzelf kan zijn.

William:

Voor mij is het een hele eer dat ik voor Ketnet samen met Sien het gezicht mag zijn voor deze move tegen pesten. Pesten is iets heel gevaarlijk, want je kan het je leven lang meedragen. Als kind ben ik ook slachtoffer geweest van pesterijen, maar ik heb me er gelukkig tegen kunnen wapenen.  Helaas zijn er veel kinderen die dat niet meteen durven. Om aan hen te tonen dat ze er niet alleen voor staan, moeten de omstaanders mee kunnen reageren tegen de pesters. Daarom brul ik mee tegen pesten!

 

Iedereen brullie

Sien en William hebben de nieuwe Move tegen pesten vandaag op gang geschoten in Kingsize Live, de zondagochtendshow van Ketnet. Voor het eerst was ook het nieuwe campagnelied te horen en te zien. Iedereen Brullie roept de kinderen op om ‘brullie’ te worden en te brullen tegen de ‘bullies’, de pestende bullebakken.  Het is een aanstekelijk liedje met een duidelijke boodschap en een bijhorend dansje dat de kinderen makkelijk kunnen aanleren.

De videoclip is vanaf nu dagelijks te zien op Ketnet. Op www.ketnet.be staat een filmpje waarin de pasjes stap voor stap uitgelegd worden. De kinderen kunnen er de song bekijken, vinden er de tekst en kunnen meezingen in de Ketnet-karaoke. Wie meedoet met de Move tegen pesten kan dat laten weten en zich op de interactieve Move tegen Pesten-landkaart zetten. Zo zien we hoe Vlaanderen ‘movet’ tegen pesten. Je krijgt als Ketnetter ook een coole badge op het prikbord van je Ketprofiel.

Ook scholen kunnen zich registreren en op de interactieve kaart zetten. Als school kan je vanaf 4 januari ook foto’s en filmpjes  uploaden van de voorbereidingen van de ‘move tegen pesten’ of van andere anti-pest-initiatieven. Met wat geluk toont Ketnet die beelden in de live-uitzending.

Op donderdag 4 februari bereikt de actie haar apotheose. Precies om 13.30 u. willen William en Sien met zo veel mogelijk leerlingen en leerkrachten in heel Vlaanderen samen de Move tegen pesten doen. Het evenement wordt live uitgezonden op Ketnet.

Daarnaast besteden de wrap, Karrewiet, Karrewiet Plus en Ketnet.be in de aanloop naar en tijdens de Week tegen Pesten extra aandacht aan het probleem. Maar daarover verneemt u later meer.

De Vlaamse Week tegen Pesten

De Vlaamse Week tegen pesten is een jaarlijks weerkerend initiatief van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, in samenwerking met Ketnet en Awel, het aanspreekpunt voor kinderen en jongeren. De Vlaamse Week tegen pesten wordt telkens georganiseerd in de week voorafgaand aan de krokusvakantie, dit jaar van zaterdag 30 januari tot vrijdag 5 februari. Kinderen, leerkrachten, scholen, jeugdbewegingen, ... zetten allemaal hun beste beentje voor om pesten een halt toe te roepen. Die week gaat extra aandacht naar al deze waardevolle initiatieven. Via de organisatie van de Vlaamse Week tegen pesten biedt het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten alle betrokkenen een platform om hun initiatieven aan de buitenwereld te tonen. Tijdens de Vlaamse Week tegen pesten wordt ook de Pesten dat kan niet!-prijs uitgereikt, meer bepaald op maandag 1 februari.

Iedereen brullie – de tekst van het campagnelied

Sien:

Ik, jij, jullie

Iedereen wordt brullie

Doe je mee, brul bullebakken recht naar huis!

Ik, jij, jullie

Iedereen wordt brullies

Brul maar naar de bullies, kom maak een vuist!

 

William:

Hé! Hé! Brul je mee!

Brulkikker, brulbeer

Harder, nog een keer!

Hé! Hé! Brul je mee!

Pesten is stom, wij brullen: “Nee!”

 

William:

Blijf niet aan de zijlijn staan

Laat die bullies niet begaan

Ze denken dat ze groot zijn, want ze zijn met veel

Ze denken dat ze stoer zijn, wel in tegendeel

 

Sien: Zwijgen is zilver, brullen is goud

Klaar om te gillen, ready to shout!

 

William:

Wij zijn de brullies, mega-rebels

Gebruiken geen geweld, maar decibels

Geloven in ons doel, we zijn cool als Tom Waes

Van nu af aan zijn de brullies de baas!

 

Sien:

Wij zijn bruljant, onze kracht is geluid

Vul nu je longen, schreeuw het maar uit!

 

De Move tegen Pesten en de Week tegen Pesten: in de wrap, Karrewiet en Karrewiet Plus in de aanloop en tijdens de Week tegen Pesten (30.1 – 5.2)

Move tegen Pesten: donderdag 4 februari om 13.30 u. in heel Vlaanderen

Over Ketnet

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Elise Vandevenne
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

 

Ketnet
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos